Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - vår drömbåt.

Om livet ombord, runt och i närheten av vår båt - Hopplatofflan.

Strul med värmaren.

I sjönPosted by Jim 2015-05-29 18:09:17
Vi har varit ute ett par gånger nu på vårkanten och då är det ju en lycka när man har en bra värmare i båte. Det sitter en Webasto Air Top 3500 i Hopplatofflan och fram till i år så har den fungerat utmärkt rent bortsett från den lösa kabeln, 2013, som gjorde att värmaren inte gick att starta.

Efter ett par försök att köra värmaren både på låg och hög effekt så slutar det alltid med att reglaget blinkar två långa signaler för att indikera "Flamavbrott". Leverantören kontaktades och till slut kom vi fram till att det nog var själva brannaren som strulade. Förmodligen hade den sotat och kocksat igen.

Efter en del svordomar så fick jag demonterat värmaren och lämnat in den till ett serviceställe och några dagar senare var brännaren byts. Den gamla var rejält igentäppt. Jag tror inte att den tidigare har byts.

Nu har vi åter monterat in värmaren och allt fungerar som det skall. Det kostade ett par tusenlappar att byta brännaren förmodligen skulle man kunna gjort det själv för mindre men då vi inte var helt säkra på felet så kändes det som om det var rätt att lämna in den.

Semestern 2014

I sjönPosted by Jim 2014-08-12 16:59:45
Vi har nu varit ute och seglat i fem veckor under sommaren 2014. De första 3,5 veckorna var vi i Blekinge och de sista 1,5 i Öresund. Sommaren har varit bra, åtminstone i juli då vi inte var ute med båten.

Lete erfarenheter efter denna sommaren är att wifi-antennen har vi inte haft så mycket nytta av. När vi seglat i svenska farvatten så har vi haft tillgång till mobilt bredband. I Danmark, där jag trodde att vi skulle få mer nytta av antennen, så har det inte gått att hitta lämpliga trådlösa nätverk där vi varit. Eller rättare - det var lättare att logga in via den inbyggda antennen i datorn. Vi skall ge det några säsonger till. Om det inte fungerar bättre så plockar jag bort antennen.

Den nya VHF:en med Navtex har däremot varit riktigt bra. Både att kunna få prognosen via VHF:en i klartext eller lite mer komprimerad via Navtexen.
Samtidigt känns det som om man inte kan få för mycket väderprognoser. Det bästa vore kanske att titta upp på himmeln och gör an kvalificerad bedömning.
Något som fungerat rätt så bra är Gribfiler. Visst det är ett trubbigt verktyg men många gånger har långtidsprognosen (en vecka fram) stämt rätt så bra. Det gör också att man börjar intressera sig mer för meteorologi och det är ju aldrig fel.

Vi har en extern högtalare i sittbrunnen som är kopplad till VHF:en. Den har vi inte använt speciellt mycket då man inte alltid sitter bredvid den och vindbruset oftast överröstar ljudet från högtalaren. En bättre lösning, tycker vi, är att ha en handhållen VHF i sittbrunnen. Den kan man flytta med sig och man kan svara på anrop direkt istället för att hoppa ner till navigationsplatsen.

Något annat som vi undrat över är varför det fortfarande finns så många hamnar som inte har toatömning vid kaj. Och har man det så har man det oftast vid en kaj som är omöjlig att angöra om det inte är perfekt väder. Vår hålltank är lite över 40 liter och med barn ombord så klarar vi max fyra dagar sen är tanken full. Det är inte alltid man går i hamn eller att man kommer till en hamn med toatömning. I vinter skall vi undersöka möjligheten att installera ytterligare en 40-45 liters tank eller att eventuellt utöka den befintliga på något sätt.
Annars får vi väl ha en potta och slänga skiten överbord för det är ju fortfarande lagligt i och med den nya toa-lagen.

Det är nu andra säsongen med Hopplatofflan och vi kan bara konstatera att det är en stabil och trygg båt. Utöver några mindre malörer så har allt fungerat perfekt. Vad man möjligen skulle kunna önska sig är lite större gasflaska men det för förmodligen inte plats. Någon som lyckats få ner en större flaska i en HR 34? Hör gärna av er i så fall.

HR 34 är ju inte de största som seglar på havet men det kan ändå vara problem att hitta hamnplats. Vi har haft som taktik att försöka komma i hamn innan 13. Mest för att vi är morgon människor men även för att man har en halv dag på det nya stället. Den halva dagen känns många gånger som en hel extra dag. I Blekinge var det inga som helst problem att hitta hamnplats i juni. På många ställen hade vi bryggan helt för oss själva. Nu i augusti så var det lite värre i Öresund men vi lyckades att få bra platser i alla hamnar vi besökte. Den i särklass trägnaste hamnen var nog Gilleleje. De stackarna som kom in sent fick cirkulera en del innan de fick lägga sig utanpå någon annan som tredje båt.

Sommaren är ju inte slut och det är två månader kvar tills vi skall ta upp Hopplatofflan så det lär nog bli fler turer. Vi hoppas på en fin sensommar och en kanonfin höst!

Nya "snören".

I sjönPosted by Jim 2014-05-01 17:53:12
Häromdagen fick vi dragit i en lift till spinnakerbommen. När vi har spirat focken så har den tunga bommen haft en förmåga att glida bak. Nu kan vi hålla den på plats. Det är tacksamt att det sitter dragtrådar i masten till alla fall och skivblock som inte är utnyttjade från början. Jobbet blir så mycket enklare när man skall dra i en ny lina i masten.

Vi har också saknat en cunningham för att plana ut storseglet med. Efter lite experimenterande så fick jag ihop en lösning som fungerar jättebra. Vi har nu hunnit testa den ett par gånger under våren och förstår inte varför det inte funnits en cunningham innan.



12-volts uttag i sittbrunnen.

I sjönPosted by Jim 2014-04-24 17:08:00
När vi drog SeatalkNG kabeln nere från navigationsplatsen upp till instrumentkonsolen i sittbrunnen så blev det en strömkabel över i konsolen.
Den isolerades och rullades ihop inne i konsolen och fick ligga där förra säsongen.

Vi några enstaka tillfällen så har vi behövt ett 12-volts uttag i sittbrunnen så nu passade vi på att ansluta kabeln till ett vattentätt uttag.

Även om vi har sjökortsplotter så händer det att de tyska sjökorten i datorn ibland behöver användas och då är det bra med ett 12-voltsuttag här.




Pyssel och uppgraderingar.

I sjönPosted by Jim 2014-04-18 11:46:12
Nu har Hopplatofflan snart legat i sjön i fyra veckor. Utöver att vi varit ute och seglat med henne så har vi också hunnit fixa en del saker i båten.

När vi köpte båten så följde en "tyglucka" med till nedgången men vi har inte använt den för att knappar på ruffluckan tydligen inte varit rostfria. Väder och vind har gått hårt åt dem.
Att ha en tyglucka är inte så dumt, vilket vi blev varse för några år sedan när vi låg i Hanö hamn och getingarna hade vaknat till liv. Vi löste det då med en handduk som hängde för, vilket fungerade utomordentligt.
Men nu när vi har en sydd lucka så vore det ju bra om den gick att använda. De rostiga tryckknapparna har bytts ut mot nya som inte rostar och nu verkar allt fungera.

Vi har också tyckt att navigationsplatsen inte varit riktigt optimal. Återigen, när man köper en begagnad båt så kan man inte alltid få det som man vill. När man köper en ny båt så finns det som tillval en hylla vid navigationsplatsen men Hopplatofflan hade inte detta så vi beställde en ny hylla från HR-Parts.
Sen började det mödosamma arbetet med att mäta och kontrollera ordentligt innan man satte sågen och borren i hyllan. Vi fick också fundera lite på hur hyllan skulle fästas vid navigationsplatsen utan att det blev en massa synliga skruvskallar.
Väl på plats så blev det ett riktigt lyft. En repeater (Raymarine i70) som visar informationen från övriga instrument på båten har monterats i fronten. Den nya VHF-radion med Navtex har fått en plats uppe på hyllan inne i hörnet. Under hyllan har ett 4 gånger 12-volts uttag monterats för laddning av mobiltelefoner mm.

Sist vi semesterseglade i Danmark så insåg vi att många hamnar har gratis Wifi eller att det finns köpcenter i närheten som har gratis Wifi. Tyvärr brukar inte den inbyggda Wifi-antennen i datorn räcka till speciellt bra så för några år sedan så köpte vi en Bullet 2HP från Ubiquiti med en bra rundstrålande antenn.
På Taramontana, vår förra båt, så placerades antennen löst men på Hopplatofflan så har vi monterat den fast och dragit allt kablage snyggt och prydligt till navigationsplatsen.
Helst skulle antennen kanske placerats uppe i masten för bättre räckvidd men då man ibland kan behöva komma till den för att nollställa antennen så valde vi att placera den på pushpiten.

Vi har också tyckt att det är för få 12-voltsuttag i båten, samtidigt vill man ju inte ha dessa uttag fullt synliga då de inte är speciellt snygga. Framme i barnens förpik har monterats ett 12-voltsuttag diskret under skåpet. Inne skåpet så har uttaget monterats i en apparatdosa och kabelkanal monterats för att installationen inte skall kunna skadas av eventuella prylar som ligger i skåpet.

Vi kommer förmodligen att montera ett liknande uttag på babordssidan också om denna fungerar bra.

På vår förra båt hade vi goda erfarenheter av att ha ett kapell över rullgenuan. Även om akterkanten på rullgenuan har ett solskydd så skonar ett ordentligt kapell genuan ännu bättre så vi beställde ett nytt kapell av Gransegel i höstas när de hade höstpriser. Idag hissade vi kapellet för första gången.

Vi får se om vi kommer ut något i påsk, det är ju en hel del annat som också skall hinnas med. Glad Påsk!



Båten i sjön!

I sjönPosted by Jim 2014-03-25 20:15:15
Då är båten äntligen i sjön......eller rättare - vi har nog aldrig haft någon båt så tidigt i sjön förr. Vi hade till och med tur med vädret. Förmiddagen var lugn och behaglig. Senare på dagen blåste det upp rejält och jag fick ner och lägga ett par extra förtöjningar för säkerhets skull.
Kul att Hopplatofflan kom i sjön tidigt i år också. Förra året utnyttjade vi verkligen våren och försommaren till att vara i båten även om den då låg i Varberg. Hoppas förutsättningarna blir samma i år.


Uppdateringar i ankarboxen.

I sjönPosted by Jim 2013-08-16 14:02:36
Vi hade egentligen velat ha ankarspel och kätting men när man köper begagnad båt kan man inte alltid få som man vill. Det ankare som följde med var också i klenaste laget, ett 10 kilos ankare, som definitivt inte lämpade sig för svajankring.

Vi köpte ett nytt 16 kilos Deltaankare med tre meter kätting och 50 meter flätad lina. Detta har fungerat riktigt bra och ibland har vi haft det lite jobbigt att få upp ankaret då det suttit för bra. Men man lär sig också hantera dessa situationer.

Vad vi insåg rätt snabbt är att vi måste ha en mässingslist framme på teakkanten där ankaret ligger mot och kättingen måste sträckas upp på något sätt för annars skaver den på däcket.

Har man ett ankarspel så är det ju enkelt att sträcka upp kättingen men i avvaktan på en sådan investering så kommer vi att fortsätta med lina i kombination med en kort kätting.

Lösningen blev att montera en ledad fästögla på däcket precis i bakkant av luckan till ankarboxen. Först experimenterade vi med lina och block för att sträcka upp kättingen men ibland är enkelheten den bästa lösningen. En bit lina med hög hålfasthet som man trär in i kättingen och drar åt fungerar helt perfekt.
Tills vi skaffat mässingslisten så får en bit kluven plastslang fungera som skydd mot teaken.

När vi ändå höll på att fixa vid ankarboxen så passade vi på att sätta upp ett par öglor på insidan där man kan hänga upp förtöjningslinorna.
En gummicord på insidan av luckan gör livet lite enklare när luckan skall stå i öppet läge.









4 veckor i Bohuslän.

I sjönPosted by Jim 2013-07-23 16:50:13

Nu har vi varit iväg och seglat fyra veckor i Bohuslän. Gemensam nämnare för de fyra veckorna är att det har blåst. De två första veckorna regnade och blåste det. De två sista veckorna sken solen och det blåste så in i h..vete. Men det har ändå varit fyra trevliga veckor som vi verkligen har njutit av.

Lite reflektioner så här i efterhand:

Jag förstår inte varför många hamnar inte har infört röd/grön skyltning av båtplatserna. Vi har legat i den anvisade gästhamnen, som tidvis kunnat vara rätt så trång, samtidigt som det har funnits gott om plats på bryggorna bredvid - säkert runt 20 - 25% av platserna har varit lediga. Tänk så många fler båtar man kunde få in om man använde röd/grön skyltning.

Hamnavgifterna, det har ju alla synpunkter om. Vissa hamnar vet vad som är rimligt med tanke på vilken service man lämnar. Att läget spelar en viss roll när man prissätter kan man också ha förståelse för. Men vissa hamnar tar dyrt betalt för gästplatsen. Utöver detta kan även kostnaden för landström och varmvatten i duschen tillkomma.

Man inser att vi som seglar i Öresund och Danmark har det rätt bra om man är med i Frihamnsordningen. Vi blev också glada när vi såg att Nordön, innanför Marstrand, och Svanesund, en bit norr om Stenungsund båda är med i Frhamnsordningen, så dessa passade vi på att besöka. Speciellt Svanesund vill jag flagga för. Visst, faciliteterna var begränsade och gästplatserna utanpå flytbryggan låg lite utsatta. Men vilka goa människor, man kände sig riktigt välkommen. Och om man hittade en grön plats innanför flytbryggan så var det helt perfekt.

Vi hade lite problem med vår värmare och än en gång så fick vi jättebra hjälp när vi kontaktade Hallberg Rassy varvet. Efter en stund så var värmaren igång igen - och det behövdes verkligen de första två veckorna.

Vår Hopplatoffla är en fantastisk båt att segla och bo i. Vi trivs jättebra med den och jag är säker på att hon kommer att ge oss många trevliga stunder framöver.

Det skulle bli riktigt varmt i veckan - typiskt nu när man är tillbaka på jobbet.

Next »