Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - vår drömbåt.

Om livet ombord, runt och i närheten av vår båt - Hopplatofflan.

Krokar i "badrummet".

ÖvrigtPosted by Jim 2015-06-14 17:40:05
Vi har saknat tillräckligt med krokar i "badrummet" (eller på toan som kanske är mer riktigt). De som suttit där har varit ett par mer eller mindre vackra plastkrokar.
Nu har jag gjort en ny av en gammal bit mahogny från min gamla R 6:a från 1922. R 6:an har jag sålt sedan länge men det blev en del mahognybitar över så efter lite slipning, lackning och montage av krokar så blev det ett riktigt lyft.

Vi monterade de nya krokarna med dubbelhäftande kuddtejp och hoppas att det skall hålla. Det är alltid skönt om man kan slippa och borra och skruva i båten.

Lite justeringar i elsystemet.

ÖvrigtPosted by Jim 2015-03-21 19:19:38
När jag installerade den nya elmätaren så fick jag inte kablarna för laddaren och solcellen på rätt sida av shunten. Det blev därför inte helt optimalt när man endast kunde se hur mycket ström som förbrukades men inte hur mycket som tillfördes.
Generatorn satt i och för sig på rätt sida av shunten men de tär minst lika intressant att se hur mycket solcellen levererar en fin och solig dag.

Det gick relativt enkelt att koppla om minuskablarna och bara en kabel behövde förlängas. Nu fungerar elmätaren helt perfekt.

El-projekten fortsätter.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-10-03 16:49:17
Nu när man har kommit igång med lite el-projekt i båten så är det bara fortsätta.
Idag bytte jag ut de sista glödlamporna i salongen mot LED-lampor. Nu är det bara halogenlamporna vid pentryt och på toan kvar. Det känns som om det är lite svårt att hitta bra ersättningslampor till just dessa armaturer.
Oavsett, så är det ju inte lampor som används så länge åt gången.



Bytet till LED-lampor innebär att förbrukningen på "belysningskontot" har minskat med runt 90 %.

Nu har vi kvar strömslukarna utvändigt - lanternorna. Här går det tyvärr inte att bara byta glödlampan mot en LED-lampa om man skall vara laglig. Hela lanternan måste bytas. Viktigast är det med topplanternan då det är den man använder när man seglar om natten och inte har strömtillskott från generatorn.
När man går för motor så använder man ju de nedre lanternorna och så länge generatorn laddar så är det ju inte något större problem.

Men det får bli ett senare projekt.





Ny batterimätare.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-10-02 19:21:14
När jag ändå var igång med att bygga ut batteribanken så passade jag även på att byta den gamla Wema batterimätaren mot en ny Victron BMV-700. Med den har man betydligt bättre koll på batteriernas status. Man kan se förbrukningen direkt, beräknad tid batteriet klarar av med en viss förbrukning osv.



Inkopplingen tog cirka två timmar mycket beroende på att jag var tvungen att tömma ur stuvkistan i sittbrunnen för att komma till. Sen krävde shunten en omkoppling på minuskabeln. Annars var det inga större problem. Displayen passade i det gamla hålet så man behövde inte göra våld på båten. Efter att ha knappat in hur stor batteribanken är i ampere så satte den igång och mäta och beräkna.


Något som var lite märkligt är att något drar ström i båten trots att inget är tillslaget. Inte mycket men ändå tillräckligt för att bli fundersam. När man stänger av huvudströmbrytarna så är allt som det skall men när man slår på strömmen så är det något som drar runt 0,3 ampere. Det får vi roa oss med att undersöka i vinter.



Nu fungerar AIS:en!

ÖvrigtPosted by Jim 2014-09-27 15:04:21
Vi har haft en True Herading AIS Class B Transponder i båten i två säsonger. Den har fungerat bra trots att det var lite strul med installationen. Dess uppgift är i första hand att se till att vi syns lite bättre än ett litet radareko och det har den lyckats med.

Men, när vi själva velat se vad som funnits i omgivningen har det inte fungerat optimalt. Vi har pluggat in AIS:en i datorn och har via Open CPN kunnat få in AIS-målen. Samtidigt har vi haft en Raymarine i70 multifunktionsinstrument som skulle kunna göra denna uppgift också men det har av någon konstig anledning bara fungerat samtidigt som datorn varit inkopplad. Om jag tog bort datorn så hittade inte i70 någon AIS.

Efter att förra helgen seglat i dimma och dis så tröttnade jag på detta och insåg att det här problemet måste lösas. Jag ringde till Raymarine support i Billdal och förklarade mitt problem och fick till svar: "Du har ingen GPS-signal". Efter en kort fundering så svarade jag: "Jovisst har jag det. Det sitter ju en GPS-puck på AIS:en".

Men riktigt så enkelt var det inte. Tydligen gick inte den signalen vidare via NMEA2000 kabeln till vårt Seatalk NG nätverk. Rätt skeptisk åkte jag ner till båten och kollade i kopplingsboxen för NMEA0183 signalerna från GPS:en och kunde konstatera att det inte gick någon koppling till vare sig det gamla Seatalk nätverket eller det nya Seatalk NG-nätverket. Efter att ha kopplat in två små trådar så fungerade AIS-radarn i Raymarine i70....att det kan vara så enkelt ibland!





Ett batteri till.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-09-14 11:42:26
Då vi hade ett par helger som inte var aktuella för segling så satte jag igång med att undersöka hur man skulle kunna placera ytterligare ett batteri i Hopplatofflan. Efter mycket funderande så verkade det som om det bästa stället var på aktersidan av skottet vid motorrummet.
Det enklaste hade varit att köpa en färdig batterilåda och spänna fast den men då hade det inte gått att montera batteriladdaren och solcellsregulatorn på ett bra sätt.

Därför byggde jag en i plywood. Efter att ha mallat upp batterilådan i kartong så sågade jag ut delarna. Nästan allt har platsbyggts och har skruvats och limmats fast med epoxi samt väv på båda sidor om plywooden där det varit möjligt. Allt för att få en stabil låda som inte lossnar i hårt väder. Luftare för ventilation sattes också dit.

På utsidan av batterilådan kunde jag placera batteriladdaren och regulatorn till solcellen. Sen fick jag fäst upp alla kablar snyggt och prydligt. Batterikablarna ligger också väl skyddade i flexrör.

Även om detta utan tvekan är den jobbigaste förbättringen vi gjort så innebär ytterligare ett batteri att vi klarar oss bättre när vi är ute. Vi är inte så beroende av landström med en batteribank på förbrukningssidan på 240 ampere.

I den gamla batterilådan sitter nu tre förbrukningsbatterier och i den nya lådan ett startbatteri. När det är dags att bytta förbrukningsbatterierna sätter vi förmodligen i AGM-batterier istället för det traditionella "fritids-/båtbatterierna".





Hopplatofflan!

ÖvrigtPosted by Jim 2012-11-13 17:20:49

Vi har haft en del diskussioner om vad vår nya båt skulle heta. Hoppetossan var länge en bra kandidat men till sist fastnade vi för Hopplatofflan som dels är en liten ordlek med Hoppetossan och dels var det Ebbas ord på Foppatofflor när hon var mindre – lite gulligt.

Men bäst av allt så kändes hela affären som en Hopplatoffla! Det började med att vi en kväll, för tre år sedan, satt och bläddrade i en båttidning över ett par glas vin. Där såg vi annons från Hallberg-Rassy på deras nya HR310. Innan vi gick och la oss den kvällen så fick jag iväg ett mail till Hallberg-Rassy där jag undrade vad en sådan båt kunde tänkas kosta.

Dagen efter kom prislistan och en inbjudan till att besöka varvet. Efter att ha tittat i prislistan så insåg vi snabbt att det nog inte var något vi skulle ha råd till. Efter en del korrespondens med varvet så åkte vi upp på hösten för att besöka varvet. Efter ett trevligt mottagande och en mycket intressant rundvisning så vände vågen och vi hade bestämt oss att vi definitivt skulle ha ett Orustbygge.

Sparandet började och vi passade även på att besöka Najadvarvet. Det gick något år och vi började titta lite på begagnatmarknaden och kunde snabbt se att vi fick mycket mer båt för pengarna om vi bara hittade rätt exemplar. Samtidigt hade vi inte speciellt bråttom att köpa ny båt. Vi hade ju kvar vår kära Shipman 28.

Våren 2012 började vi prata om att det kanske började bli dags att leta lite mer aktivt efter ny båt. Det fanns en hel del Hallberg-Rassys till salu. Najad fanns däremot inte så många. HR 31 verkade vara ett bra alternativ även om vi tidigare varit lite tveksam till om båten var tillräckligt stor för vår familj.

Sommaren 2012 kom och vi seglade iväg, i vår Shipman 28, till Blekinge i sex veckor. Innan vi stack så la vi ut säljesannonser på vinst och förlust. När vi gjorde en liten paus i seglandet efter tre veckor så passade vi på att sänka priset lite för intresset för båten hade varit noll vid det tillfället.

Ett nytt treveckorspass i båten avnjöts. Barnen älskade seglingen lika mycket som de vuxna, men båten kändes lite för liten. Speciellt denna regniga sommar 2012.

De sista dagarna på seglingssemestern, när vi ligger i Ystad, ringer första intressenten. Några dagar senare har vi vår första visning på båten, men det blir inte affär. Ytterligare några dagar senare så är det dags för nästa spekulant men det blir inte affär denna gången heller.

Då beslutar vi att toksänka priset för att slippa ta upp båten till hösten och för att få lite mer handlingsutrymme när vi letar ny båt. Samtidigt innebär höstupptagning och sjösättning till våren en del kostnader. Pengar vi hellre vill lägga på en ny båt.

Nu börjar telefonen nästan brinna upp på grund av alla intressenter som ringde. Några dagar senare såldes båten till Polen. Hoppla!

Ebba och Åse klappar båten och säger farväl till henne.

Efter att ha pratat med banken och fått klartecken från dem så börjar vi aktivt leta ny båt. Nu visste vi också vad vi ville ha. Ett besök i en HR 31 bekräftade våra tidigare misstankar om att den är i minsta laget för vår familj.

Några veckor senare har vi hunnit titta på fyra HR 34:or i södra Sverige. Utöver det så har vi via mail varit i kontakt med ytterligare tre andra HR 34:or.

Efter några konstiga vändningar så står vi, 18 dagar efter att vi sålt vår Shipman 28, med en 11 år gammal(ny?) HR 34. Hoppla!

Hela processen från det där glaset med vin till vår nya Hallberg-Rassy 34 har verkligen känts som en – Hopplatoffla!

Ebba sitter i Hopplatofflans sittbrunn och ritar. Nu väntar vi alla på att hon skall komma i sitt rätta element – vattnet. Inte Ebba alltså - utan Hopplatofflan.

Båten är besiktigad!

ÖvrigtPosted by Jim 2012-10-04 17:20:44
Nu har besiktningsmannen besiktigat båten. Resultat var bara positivt.
"En mycket välskött båt, som om man inte visste att den var 12 år gammal, såg ut som en två år gammal båt."

Det var också den bedömningen vi gjorde när vi tittade på den första gången men det är ju jättekul att få bekräftat det från besiktningsmannen.

Nu återstår lite pappersarbete, sen är båten formellt vår!
Om allt vill sig väl lär allt vara klart i mitten på nästa vecka.

Next »