Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - en Hallberg-Rassy 34.

Hopplatofflan - vår drömbåt.

Om livet ombord, runt och i närheten av vår båt - Hopplatofflan.

Krokar i "badrummet".

ÖvrigtPosted by Jim 2015-06-14 17:40:05
Vi har saknat tillräckligt med krokar i "badrummet" (eller på toan som kanske är mer riktigt). De som suttit där har varit ett par mer eller mindre vackra plastkrokar.
Nu har jag gjort en ny av en gammal bit mahogny från min gamla R 6:a från 1922. R 6:an har jag sålt sedan länge men det blev en del mahognybitar över så efter lite slipning, lackning och montage av krokar så blev det ett riktigt lyft.

Vi monterade de nya krokarna med dubbelhäftande kuddtejp och hoppas att det skall hålla. Det är alltid skönt om man kan slippa och borra och skruva i båten.

Strul med värmaren.

I sjönPosted by Jim 2015-05-29 18:09:17
Vi har varit ute ett par gånger nu på vårkanten och då är det ju en lycka när man har en bra värmare i båte. Det sitter en Webasto Air Top 3500 i Hopplatofflan och fram till i år så har den fungerat utmärkt rent bortsett från den lösa kabeln, 2013, som gjorde att värmaren inte gick att starta.

Efter ett par försök att köra värmaren både på låg och hög effekt så slutar det alltid med att reglaget blinkar två långa signaler för att indikera "Flamavbrott". Leverantören kontaktades och till slut kom vi fram till att det nog var själva brannaren som strulade. Förmodligen hade den sotat och kocksat igen.

Efter en del svordomar så fick jag demonterat värmaren och lämnat in den till ett serviceställe och några dagar senare var brännaren byts. Den gamla var rejält igentäppt. Jag tror inte att den tidigare har byts.

Nu har vi åter monterat in värmaren och allt fungerar som det skall. Det kostade ett par tusenlappar att byta brännaren förmodligen skulle man kunna gjort det själv för mindre men då vi inte var helt säkra på felet så kändes det som om det var rätt att lämna in den.

Lite justeringar i elsystemet.

ÖvrigtPosted by Jim 2015-03-21 19:19:38
När jag installerade den nya elmätaren så fick jag inte kablarna för laddaren och solcellen på rätt sida av shunten. Det blev därför inte helt optimalt när man endast kunde se hur mycket ström som förbrukades men inte hur mycket som tillfördes.
Generatorn satt i och för sig på rätt sida av shunten men de tär minst lika intressant att se hur mycket solcellen levererar en fin och solig dag.

Det gick relativt enkelt att koppla om minuskablarna och bara en kabel behövde förlängas. Nu fungerar elmätaren helt perfekt.

El-projekten fortsätter.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-10-03 16:49:17
Nu när man har kommit igång med lite el-projekt i båten så är det bara fortsätta.
Idag bytte jag ut de sista glödlamporna i salongen mot LED-lampor. Nu är det bara halogenlamporna vid pentryt och på toan kvar. Det känns som om det är lite svårt att hitta bra ersättningslampor till just dessa armaturer.
Oavsett, så är det ju inte lampor som används så länge åt gången.



Bytet till LED-lampor innebär att förbrukningen på "belysningskontot" har minskat med runt 90 %.

Nu har vi kvar strömslukarna utvändigt - lanternorna. Här går det tyvärr inte att bara byta glödlampan mot en LED-lampa om man skall vara laglig. Hela lanternan måste bytas. Viktigast är det med topplanternan då det är den man använder när man seglar om natten och inte har strömtillskott från generatorn.
När man går för motor så använder man ju de nedre lanternorna och så länge generatorn laddar så är det ju inte något större problem.

Men det får bli ett senare projekt.





Ny batterimätare.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-10-02 19:21:14
När jag ändå var igång med att bygga ut batteribanken så passade jag även på att byta den gamla Wema batterimätaren mot en ny Victron BMV-700. Med den har man betydligt bättre koll på batteriernas status. Man kan se förbrukningen direkt, beräknad tid batteriet klarar av med en viss förbrukning osv.



Inkopplingen tog cirka två timmar mycket beroende på att jag var tvungen att tömma ur stuvkistan i sittbrunnen för att komma till. Sen krävde shunten en omkoppling på minuskabeln. Annars var det inga större problem. Displayen passade i det gamla hålet så man behövde inte göra våld på båten. Efter att ha knappat in hur stor batteribanken är i ampere så satte den igång och mäta och beräkna.


Något som var lite märkligt är att något drar ström i båten trots att inget är tillslaget. Inte mycket men ändå tillräckligt för att bli fundersam. När man stänger av huvudströmbrytarna så är allt som det skall men när man slår på strömmen så är det något som drar runt 0,3 ampere. Det får vi roa oss med att undersöka i vinter.



Nu fungerar AIS:en!

ÖvrigtPosted by Jim 2014-09-27 15:04:21
Vi har haft en True Herading AIS Class B Transponder i båten i två säsonger. Den har fungerat bra trots att det var lite strul med installationen. Dess uppgift är i första hand att se till att vi syns lite bättre än ett litet radareko och det har den lyckats med.

Men, när vi själva velat se vad som funnits i omgivningen har det inte fungerat optimalt. Vi har pluggat in AIS:en i datorn och har via Open CPN kunnat få in AIS-målen. Samtidigt har vi haft en Raymarine i70 multifunktionsinstrument som skulle kunna göra denna uppgift också men det har av någon konstig anledning bara fungerat samtidigt som datorn varit inkopplad. Om jag tog bort datorn så hittade inte i70 någon AIS.

Efter att förra helgen seglat i dimma och dis så tröttnade jag på detta och insåg att det här problemet måste lösas. Jag ringde till Raymarine support i Billdal och förklarade mitt problem och fick till svar: "Du har ingen GPS-signal". Efter en kort fundering så svarade jag: "Jovisst har jag det. Det sitter ju en GPS-puck på AIS:en".

Men riktigt så enkelt var det inte. Tydligen gick inte den signalen vidare via NMEA2000 kabeln till vårt Seatalk NG nätverk. Rätt skeptisk åkte jag ner till båten och kollade i kopplingsboxen för NMEA0183 signalerna från GPS:en och kunde konstatera att det inte gick någon koppling till vare sig det gamla Seatalk nätverket eller det nya Seatalk NG-nätverket. Efter att ha kopplat in två små trådar så fungerade AIS-radarn i Raymarine i70....att det kan vara så enkelt ibland!





Ett batteri till.

ÖvrigtPosted by Jim 2014-09-14 11:42:26
Då vi hade ett par helger som inte var aktuella för segling så satte jag igång med att undersöka hur man skulle kunna placera ytterligare ett batteri i Hopplatofflan. Efter mycket funderande så verkade det som om det bästa stället var på aktersidan av skottet vid motorrummet.
Det enklaste hade varit att köpa en färdig batterilåda och spänna fast den men då hade det inte gått att montera batteriladdaren och solcellsregulatorn på ett bra sätt.

Därför byggde jag en i plywood. Efter att ha mallat upp batterilådan i kartong så sågade jag ut delarna. Nästan allt har platsbyggts och har skruvats och limmats fast med epoxi samt väv på båda sidor om plywooden där det varit möjligt. Allt för att få en stabil låda som inte lossnar i hårt väder. Luftare för ventilation sattes också dit.

På utsidan av batterilådan kunde jag placera batteriladdaren och regulatorn till solcellen. Sen fick jag fäst upp alla kablar snyggt och prydligt. Batterikablarna ligger också väl skyddade i flexrör.

Även om detta utan tvekan är den jobbigaste förbättringen vi gjort så innebär ytterligare ett batteri att vi klarar oss bättre när vi är ute. Vi är inte så beroende av landström med en batteribank på förbrukningssidan på 240 ampere.

I den gamla batterilådan sitter nu tre förbrukningsbatterier och i den nya lådan ett startbatteri. När det är dags att bytta förbrukningsbatterierna sätter vi förmodligen i AGM-batterier istället för det traditionella "fritids-/båtbatterierna".





Semestern 2014

I sjönPosted by Jim 2014-08-12 16:59:45
Vi har nu varit ute och seglat i fem veckor under sommaren 2014. De första 3,5 veckorna var vi i Blekinge och de sista 1,5 i Öresund. Sommaren har varit bra, åtminstone i juli då vi inte var ute med båten.

Lete erfarenheter efter denna sommaren är att wifi-antennen har vi inte haft så mycket nytta av. När vi seglat i svenska farvatten så har vi haft tillgång till mobilt bredband. I Danmark, där jag trodde att vi skulle få mer nytta av antennen, så har det inte gått att hitta lämpliga trådlösa nätverk där vi varit. Eller rättare - det var lättare att logga in via den inbyggda antennen i datorn. Vi skall ge det några säsonger till. Om det inte fungerar bättre så plockar jag bort antennen.

Den nya VHF:en med Navtex har däremot varit riktigt bra. Både att kunna få prognosen via VHF:en i klartext eller lite mer komprimerad via Navtexen.
Samtidigt känns det som om man inte kan få för mycket väderprognoser. Det bästa vore kanske att titta upp på himmeln och gör an kvalificerad bedömning.
Något som fungerat rätt så bra är Gribfiler. Visst det är ett trubbigt verktyg men många gånger har långtidsprognosen (en vecka fram) stämt rätt så bra. Det gör också att man börjar intressera sig mer för meteorologi och det är ju aldrig fel.

Vi har en extern högtalare i sittbrunnen som är kopplad till VHF:en. Den har vi inte använt speciellt mycket då man inte alltid sitter bredvid den och vindbruset oftast överröstar ljudet från högtalaren. En bättre lösning, tycker vi, är att ha en handhållen VHF i sittbrunnen. Den kan man flytta med sig och man kan svara på anrop direkt istället för att hoppa ner till navigationsplatsen.

Något annat som vi undrat över är varför det fortfarande finns så många hamnar som inte har toatömning vid kaj. Och har man det så har man det oftast vid en kaj som är omöjlig att angöra om det inte är perfekt väder. Vår hålltank är lite över 40 liter och med barn ombord så klarar vi max fyra dagar sen är tanken full. Det är inte alltid man går i hamn eller att man kommer till en hamn med toatömning. I vinter skall vi undersöka möjligheten att installera ytterligare en 40-45 liters tank eller att eventuellt utöka den befintliga på något sätt.
Annars får vi väl ha en potta och slänga skiten överbord för det är ju fortfarande lagligt i och med den nya toa-lagen.

Det är nu andra säsongen med Hopplatofflan och vi kan bara konstatera att det är en stabil och trygg båt. Utöver några mindre malörer så har allt fungerat perfekt. Vad man möjligen skulle kunna önska sig är lite större gasflaska men det för förmodligen inte plats. Någon som lyckats få ner en större flaska i en HR 34? Hör gärna av er i så fall.

HR 34 är ju inte de största som seglar på havet men det kan ändå vara problem att hitta hamnplats. Vi har haft som taktik att försöka komma i hamn innan 13. Mest för att vi är morgon människor men även för att man har en halv dag på det nya stället. Den halva dagen känns många gånger som en hel extra dag. I Blekinge var det inga som helst problem att hitta hamnplats i juni. På många ställen hade vi bryggan helt för oss själva. Nu i augusti så var det lite värre i Öresund men vi lyckades att få bra platser i alla hamnar vi besökte. Den i särklass trägnaste hamnen var nog Gilleleje. De stackarna som kom in sent fick cirkulera en del innan de fick lägga sig utanpå någon annan som tredje båt.

Sommaren är ju inte slut och det är två månader kvar tills vi skall ta upp Hopplatofflan så det lär nog bli fler turer. Vi hoppas på en fin sensommar och en kanonfin höst!

Next »