IF Ila SWE 1842

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Juni är slut.

LoggbokPosted by Jim 2019-07-01 15:31:53
De sista veckorna i juni har det blivit några seglingskvällar och eftermiddagar med Ila. Ibland med tillhörande bad. Nu när vi använder den nya focken så känner man att den gamla storen inte riktigt är lika bra som focken. Det hade också varit kul om insidan av båten hade varit i bättre skick. Bara möjligheten att kunna göra en kopp kaffe hade varit trevligt.

Varmt i vattnet.

LoggbokPosted by Jim 2019-06-14 19:56:10
Barnen har börjat sitt sommarlov och vi vuxna gör allt för att komma in i semesterkänslan trots att det är ett tag tills det är dags. Så vi begav oss ut på en liten segeltur utanför hamnen. Jag uppskattar den nya kryssfocken. Det kanske beror på att även om den är mindre än genuan så är den alldeles ny och står som den skall. Den är inte utseglad som den gamla genua. Till sist gick vi in till Sibbarp och kastade ankare. Vattnet var riktigt varmt och man kunde var i rejält länge. Nu börjar semesterkänslan infinna sig.

Kvällstur med nya focken.

LoggbokPosted by Jim 2019-06-14 13:04:00
På torsdagskvällen var det riktigt fint väder med lagom vind. Vår rullgenua har börjat visa antydningar på små revor i underkant. Med all sannolikhet beror det på att den inte har varit skyddad från solen där den suttit på sin rulle. Jag har tillsvidare lagat med spinnakertejp. Genuan använder vi fortsättningsvis bara i lättvind. I höstas köpte vi en ny kryssfock till rullen och nu var det dags att prova den.
Båten balanserar bra, focken står fint och det var en fröjd att segla Ila denna kväll. Det gick till och med så bra att jag seglade om ett par större båtar på min väg bort till Centralhamnsbassängen.
Väl i hamn passade jag på att täta den irriterande rutan bak på styrbordssida en sista gång. Jag har använt LeFant Crack Sealer ett antal gånger i sprickorna som finns i gummipackningarna runt fönstret. Läckaget har blivit mindre och mindre för att häromdagen helt upphöra. Efter några nätter med kraftiga åskoväder och regn så kan det konstateras att rutan nu är tät. För att vara på säkra sidan så fick packningarna sig en sista dos med sealern.
Först var jag lite skeptisk men nu när jag ser att det fungerar så kan jag bara rekommendera tätningsmedlet.

Nya suggor.

Teknik & FixPosted by Jim 2019-06-09 12:07:44
Häromdagen var jag vid båten och monterade de nya suggorna till spinnakern. Jag skulle egentligen ha splitsat på glidringarna men efter en halvtimma med svordomar så gav jag upp och sydde ihop ändan runt glidringen. En riktig splits blir betydligt starkare än en sydd splits men det är inga jättekrafter på suggorna. Förmodligen går något av blocken eller byglarna sönder innan sömmen går upp. Jag hade ett par travare till genuaskenan liggande i bra-att-ha-lådan så istället för att göra en mer permanent lösning så har jag använt dess till suggorna. När de inte används så tar jag bort allt som går att ta bort. Eventuellt behövs en fjäder mellan blocket fram och travaren för att blocket skall stå upp. Viss risk finns annars att blocket hamnar i något konstigt läge och blir snedbelastat.
Inne i båten ser det däremot inte så trevligt ut. Om inte kaotisk så är det, som Ebba skulle ha sagt, inte speciellt mysigt. Planen för i vinter är att i första hand göra vid förpiken. Blir det tid till det tar vi givetvis mer men just nu är inte interiören prioritet.
Vi har gjort den här resan ett par gånger nu, att renovera en båt. Det vi har lärt oss är att när det gäller interiören så skall man ta god tid på sig och känna efter vad som verkligen behövs. IF-klassen är ju rätt så restriktiv med inredningen om man skall kappsegla på högre nivå. Vi har nog mest tänkt oss lokala klubbseglingar och att ha båten som en dagseglare. Samtidigt finns det ju en del gummiband i klassreglerna.
Oavsett så har en filosofi varit att inte bygga in och installera mer än vad som är nödvändigt och det är en filosofi vi kommer att jobba vidare efter även när det gäller Ila.

Rundning av Trindelbojen.

LoggbokPosted by Jim 2019-06-07 18:58:37
Axel, Ebba och jag bestämde oss för att ta ut Ila på en liten eftermiddagstur. Det var lätt vind från norr och efter ett litet skeppsråd så bestäms det att vi går ut för motor för att sedan hissa segel utanför hamnen. Kursen sätts mot Trindelbojen en liten bit ut i sundet. Vinden lättar än mer på vägen ut till Trindeln så vi beslutar oss för att gå tillbaka till bryggan.
Det blev inte så mycket segling men det var ändå en bra start på pingsthelgen.

Solsken och byig frånlandsvind.

LoggbokPosted by Jim 2019-06-06 09:55:06
Vi passade på att ta en tur på torsdagskvällen i det fina vädret. Vinden var byig och tidvis kraftig. Efter att vi hade förhalat ut båten från platsen och hissat storseglet så gav vi Ila en rejäl knuff följt av en 180 graders sväng mellan bryggorna för att slutligen segla ut på en platt läns.
Väl ute på Öresund så passar vi på att testa det mesta som är nytt på båten. Även om det är en liten båt och vi tidigare har haft Folkbåt och en del andra långkölade båtar så tar det lite tid att vänja sig vid en ny båt och dess speciella små egenheter.

Det är runt 28 grader varmt och det känns helt rätt att kasta ankare utanför Sibbarp för att ta sig ett kvällsdopp. Vattnet är inte lika varmt men ändå helt ok. Efter badet så passar vi också på att testa utombordaren för att se vad den klarar av. Tidigare så har vi inte haft mycket nytta av den när det varit lite sjögång. Men nu när det är frånlandsvind och läsjö så kör vi 4,3 knop på grundgas. Det är bara att konstatera att när det blåser och går sjö då skall IF:en seglas. Motorn använder man när det är stiltje.

På plats.

ÖvrigtPosted by Jim 2019-05-24 10:22:16
Igår kväll så flyttade vi Ila till den anvisade båtplatsen. Vi har fortfarande inte fått en permanent båtplats men vi tror att det snart kommer att lösa sig. Tills dess så har vi båten på en en tillfällig plats.

Nu verkar allt även fungera med den nya mastfotsplåten och linornas väg ner till sittbrunnen. Vi kommer i stort att behålla den lösningen som finns då hålen redan är borrade och vi inte har lust att borra fler hål i ruffen. Även fallslitsarna som jag tog upp i masten har fungerat bra.


Storfallsslitsen sitter några decimeter över däck på babordssidan och slitsen för spinnakerfallet sitter cirka 1,9 m över däck på styrbordssidan. Placeringen av spinnakerfallet underlättar givetvis om man hissar spinnakern från masten men det blir även enklare när man är själv och skall hissa genuakapellet.

Lättvind på Öresund.

LoggbokPosted by Jim 2019-05-19 16:43:27
Efter lunch idag tog Axel, Åse och jag ut Ila på en liten seglingstur på Öresund. Axel ville segla bort till sjöscouterna och se om det var någon aktivitet där. Det blev med andra ord en kryss längs Ön, förbi alla som stod och fiskade efter horngädda på vågbrytarna. Vi faller av in i Centralhamnen för att se om det finns några aktiva sjöscouter här idag. Inte en enda i sikte. En härlig kryss ut ur Centralhamnen och sedan en platt läns tillbaka till småbåtshamnen.

Next »