IF Ila SWE 1842

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Sjösättningsdags.

På landPosted by Jim 2019-04-27 12:15:35
Efter flera veckor med fint vårväder så skulle det givetvis bli regn idag. Enligt prognosen så skulle det regna som mest precis när vi fått sjösättningstid. Åse och jag hade tagit oss till Höganäs i god tid innan vår krantid. Vi fick monterat utombordaren och förberett vantskruvarna till vår vagga så att allt skulle gå smidigt när det var vår tur.

Regnet strilade ner men båtarna sjösattes i en rasande fart och plötsligt var det vår tur. Vi är så imponerade över hamnen här i Höganäs. Allt fungerar så smidigt och alla är så hjälpsamma. Det är knappt att man behöver göra något själv. Efter några minuter så ligger Ila i havet och guppar.

Ett par drag i startsnöret till utombordaren så startar den utan problem och vi puttrar bort till vår tillfälliga båtplats. Egentligen hade vi planerat att masta på idag men regnet inbjöd inte riktigt till det, så vi skjuter på det till imorgon.

Mastarbete.

På landPosted by Jim 2019-04-19 15:45:34
Det var en fantastisk morgon denna långfredag när jag körde mot Höganäs. Idag skulle jag göra ytterligare ett försök att få i draglinor för lift och spinnakerfall. Jag skulle också sätta borr och sticksåg i masten för att kunna placera ett par nya fallurtag. Definitivt inget som jag tycker är speciellt roligt. På IF-förbundets hemsida fanns det bra anvisningar på var ett nytt fallurtag för storfallet och spinnakerfallet skulle placeras för att minimera riskerna med att försvaga masten.

Det mättes noggrant både en och två gånger innan hålen borrades upp och överflödigt aluminium sågades bort. De nya fallurtagsslitsarna passade som handen i handsken. Det var med andra ord en riktigt bra monteringsanvisning.

Istället för att försöka få ner en dragfjäder i masten, som förra gången, så fiskade jag upp draglinan för storfallet med en krok som jag gjort av kraftig ståltråd. På storfallslinan knöt jag draglinan för spinnakerfallet. Samma procedur med liften. Sen var det lite arbete med att dra om fallen så att de kom ut på rätt ställe vid mastfoten men det gick ändå smidigare än jag hade förväntat mig.

Förstaget och rullfockssystemet monterades också ihop helt och hållet. De nya glidlagerna kom på plats och en fallstyrning monterades en liten bit under skivblocket för fockfallet. Nu skall vi förmodligen slippa att fockfallet snurrar sig runt förstaget.

Vi har fått en relativt tidig sjösättningstid nästa helg och passar förmodligen på att masta på Ila direkt efter sjösättning. Givetvis beror det som vanligt på hur vädret blir.

Klar för sjösättning!

På landPosted by Jim 2019-04-07 09:38:26
Det blev en heldag på hamnen i Höganäs igår. Det började inte så bra. SMHI hade lovat bra väder men när jag kommer till Helsingborg så är det ett rejält skyfall där. Tack och lov så lättar de grå molnen när jag börjar närma mig Höganäs, men här gäller det att prioritera arbetena. Det första som görs är att slipa epoxilagningarna i botten och att spackla dem.

Sen börjar det regna i Höganäs. Jag sätter på sprayhood och fixar lite invändiga arbeten. När regnet så smått börjar lätta så går jag bort och fixar masten. Nytt förstag monteras. De gamla fallinorna dras ut, dock glömmer jag inte att dra ny dragtråd. Ett par försök att få i dragtråd till spinnakerfall och lift gör jag också men måste så småningom ge upp då det inte fungerar så bra med en dragfjäder för elkablar. Den fastnar eller snurrar sig inne i masten.

Nu har regnet helt slutat och jag går tillbaka till båten och slipar spacklingen vid de gamla skrovgenomföringarna. Lagningarna målas med primer.

Nu när solen börjat titta fram så torkar jag av friborden och börjar polera och vaxa Ila. Himla smidigt med en liten båt. Det behövs ingen stege eller ställning och det går fort att vaxa henne.

Efter vaxningen så blir det lite mer småarbeten i sittbrunnen. Det sista från gasinstallationen rivs ut. En gammal plastventil i den lilla lådan i akterkant på sittbrunnen bytas. Jag hittade en rostfri Vetus tallriksventil hemma bland gamla båtgrejor som nu får göra nytta på IF:en istället för att samla damm på hyllan i förrådet.

Jag fick också tätat packningarna runt fönsterna ytterligare en gång med LeFant crack sealer. Rutorna har tidigare fått tre omgångar med crack sealern och det verkar ju ha fungerat för det har inte läckt in något vatten från rutorna på ett tag. Men för att vara på säkra sidan så fick de en dos till. De skall ju även tåla sjö som slår över.

En varm och skön eftermiddag gör att primern torkar fort och att jag kan bottenmåla de sista ytorna i botten. Ett par skador på vattenlinjen fixas också till. Äntligen är båten klar för sjösättning!
Sjösättningstid är bokad om ett par veckor. Nu är det bara det sista på riggen som skall fixas men det får bli en annan helg.

Inget hål i botten längre.

På landPosted by Jim 2019-03-31 11:36:23
Det lovades bra temperaturer och fint väder på lördagen så bilen packades med epoxi, elkablar, värmare, isoleringsmattor mm och sedan bar det iväg till Höganäs. Det är rätt så begränsat med eluttag på uppställningsplanen men när jag kom fram strax innan halv nio så var alla uttagen lediga. Värmaren startades för att få upp värmen i båten. Utanför var det bara 7 grader men West Epoxy med snabb härdare skulle kunna klara av det speciellt då temperaturen skulle stiga till 13 grader under dagen.

Inne i båten satte jag upp mitt lilla epoxilabb med våg, bägare, skyddshandskar, epoxi, glasfibermatta för epoxiarbeten, sax. Isoleringsmattorna placerades ut där de skulle användas.
Jag tänkte börja med de två stora hålen som varit till toaletten. Hålen var placerade cirka en halv meter under vattenlinjen. Kanterna hade frästs rena och glasfibern hade renslipats och fasats på utsidan samt renslipats på insidan på en yta motsvarande en diameter på 20 cm.

Först bygger jag upp det som fasats på utsidan. Ovala och cirkulära bitar i större och större storlek limmas på plats med epoxi. Sen monteras en bit plastpåse och en bit wellpapp för mothåll. Utan på detta tejpade jag fast isoleringsmattor med silvertejp. Sen plastar jag inifrån. Det är varmt och behagligt och jag använder även en varmluftspistol för att punktvärma områden på skrovet runt arbetsytan som känns kalla. Hållen i laminatet byggs upp av små cirkulära bitar med glasfibermatta och epoxi tills man är jäms med skrovets insida. Sedan plastas det större och större och större cirkulära bitar tills hela den renslipade ytan har fått ny glasfibermatta.


Samma procedur gör jag med det mindre hålet för vasken. Det tar cirka 2,5 timme från det att jag startar tills allt är klart och snyggt inpacketerat i isoleringsmattor.
Hålen till toaletten satt symmetriskt på var sin sida av skrovet. När isoleringsmattorna var på plats så kom en hamnflanör som undrade om jag hade monterat en bogpropeller på IF:en. Det såg faktiskt ut som om jag gjort det men när det behövs bogpropeller på IF:en då är det dags att sälja den.


Nästa steg var att laga ett antal små gelcoatskador. Flytten av kompassen från rufflucka till luckgaraget gjorde att där att stå i lucköppningen även när kompassen är monterad. Ett trasigt låsbeslag till ena stuvkistan byttes också.


Den nya plåten under mastfoten monterades också. Allt passade som handen i handsken. Måttagningen och skissen till smeden var tydligen helt rätt. När masten är på så får vi justera in blocken rätt så att fall mm kommer ner till sittbrunnen.


Jag fick också rättat till pulpeten som var lite sned, målat merparten av botten, kopplat om det kvarvarande elsystemet som kopplades ihop provisoriskt så att vi har ström till plotter och logg.

När dagen började närma sig kvällningen så visar det sig att epoxin har härdat så bra att det går att ta bort isoleringsmattorna. De två som satt tejpade på den gamla bottenfärgen var inga problem att få bort men den sista mattan som jag hade tejpat en bit upp på friborden. Där hade silvertejpen nu ”bränt fast” sig på skrovet. En halvtimme med svordomar, plastskrapa och tålamod så försvann klistret till sist.

Allt packas ihop och jag kör tillbaka till Malmö. Nu får epoxin sluthärda några veckor innan lagningarna kan slipas, grundmålas och till sist bottenmålas.

Ruffluckan renoverad.

På landPosted by Jim 2019-03-18 20:13:28
Ruffluckan var i rätt så dåligt skick. Det gick inte att ta bort gammal klarlack och sedan lacka om den. Faneren i plywoodskivan hade spruckit och lossnat på flera ställen. Så det fick bli en snabbrenovering så att vi kan använda luckan ett par år till. Sen får vi väl göra en ny men det ligger längre fram i tiden.
Så här såg ruffluckan ut innan renovering. Tydligen borde det vara ett galler i plast istället för ett trägaller. Förmodligen har det gått sönder och ersatts med trä.
Så här blev luckan efter en snabbrenovering. Jag tror det totalt sett tog en vecka. Strykning av lack på morgonen innan jag gick till jobbet och på kvällen.
Nu måste vi även göra vid listerna runt ruffluckan. Allt annat trä har fått en välbehövlig behandling av olja och lack. Även sittbrunnsdurken fick en rejäl omgång med grön såpa och en diskborste så nu ser även den riktigt trevlig ut.

Vårarbete.

På landPosted by Jim 2019-03-02 16:14:10
Axel och jag var iväg till båten idag för att montera en del av det som var nylackat. Skotbalk och rorkult var inget problem men när vi skulle montera plattan till motorfästet så roterade den ena bulten. Givetvis var det lite tråkigt då jag fyllt igen bulthålen för att det inte skulle komma in vatten och skada plywooden den vägen. Nu får vi borra ut pluggen och byta ut bulten men detta får vi fixa lite senare i år.

Vi fick också förberett för plastningen av de gamla hålen i skrovet. Nu är det renslipat och kanterna fasade på rätt håll. Så nu är det bara att invänta lite varmare vårväder så att epoxin kan härda.

Vi passade också på att ta loss förstaget för att byta det. Wiren såg inte helt ok ut vid mastinfästningen.

Lackning.

På landPosted by Jim 2019-01-18 18:27:09
Tolv lager lack senare! Det blev riktigt bra och nu hoppas jag att det kommer att hålla ett tag. Skotbalken är lite regelvidrig då jag var tvungen att limma på en bit trä ovanpå för att den var i dåligt skick. Det innebär att den är något för hög men så får det vara tills vi får gjort en ny om några år.

Vinterstänga båten.

På landPosted by Jim 2018-11-27 16:46:12
I lördags bar det iväg till Ila igen. Två grader varmt och mulet väder. Det var dags att stänga till båten och göra de sista arbetena på båten denna höst. Plywood skivan på motorfästet plockades av för att tas hem och fixas till under vintern. Namnbrädan som satt på akterkanten av sittbrunnen togs bort. Vi tyckte väl inte den var så snygg och samtidigt så kräver den extra underhåll. Vi vill minimera det årliga underhållet på Ila så mycket som möjligt och kommer att ta bort allt utvändigt trä som är möjligt.

För att minimera riskerna för att båten skall ta in vatten så behövde vi plocka bort två bottengenomföringar som varit till toan och en till vasken i pentryt. Två gick bra att ta bort men den tredje satt ordentligt fast. Efter en del sågande med ett bågfilsblad så gick det att knäcka loss den. Nu återstår det bara att laga hålen till våren när temperaturen är lagom för epoxin.

Avslutningsvis stängs hela båten igen. Ventiler och luckor tätas och en hemmabyggd ”torrboll” placeras mitt i båten. Nu får Ila gå i ide fram till våren.

Next »