IF Ila SWE 1842

Vinterstänga båten.På land

Posted by Jim 2018-11-27 16:46:12

I lördags bar det iväg till Ila igen. Två grader varmt och mulet väder. Det var dags att stänga till båten och göra de sista arbetena på båten denna höst. Plywood skivan på motorfästet plockades av för att tas hem och fixas till under vintern. Namnbrädan som satt på akterkanten av sittbrunnen togs bort. Vi tyckte väl inte den var så snygg och samtidigt så kräver den extra underhåll. Vi vill minimera det årliga underhållet på Ila så mycket som möjligt och kommer att ta bort allt utvändigt trä som är möjligt.

För att minimera riskerna för att båten skall ta in vatten så behövde vi plocka bort två bottengenomföringar som varit till toan och en till vasken i pentryt. Två gick bra att ta bort men den tredje satt ordentligt fast. Efter en del sågande med ett bågfilsblad så gick det att knäcka loss den. Nu återstår det bara att laga hålen till våren när temperaturen är lagom för epoxin.

Avslutningsvis stängs hela båten igen. Ventiler och luckor tätas och en hemmabyggd ”torrboll” placeras mitt i båten. Nu får Ila gå i ide fram till våren.



Höstfix.På land

Posted by Jim 2018-11-03 16:43:24

Idag blev det en sväng till båten. Vackert väder och verktygslådan i bagaget. Jag fick loss skotskenan och skotbalken efter en del funderande. Skotbalken behöver en ordentlig omgång kärlek och många lager lack. Även skotvagnen är i behov av lite översyn så att kullagerna rullar fritt.

Det satt en toalett i förpiken på båten som var kopplad direkt ut genom skrovet. Jag tycker att det är ”overkill” med toalett i en IF, en porta-potti räcker långt. Efter att ha kopplat loss alla slangar så var det enkelt att plocka ut toaletten. Bottenplattan som toaletten satt fast i var inte riktigt ordentligt fastplastad vid skovet. Den som gjort jobbet tidigare hade inte slipat rent mot skrovet så det var bara att dra loss allt i ett kraftigt ryck. Lite oroväckande om man tänker att hela toaletten kunde ha lossnat och slitit loss slangarna till bordgenomföringarna vid kraftig sjögång. Eftersom jag glömt de stora rörtängerna kunde jag bara få loss de små bordgenomföringarna. Planen är att ta bort alla bordgenomföringar som inte behövs och plasta hålen.

Nu skall båten bara stängas till ordentligt och torrbollarna in, sen är den klar för vintern. Hemma i källaren har vi många små projekt som kan göras under vintern, så till våren har vi förhoppningsvis ”lyft” Ila ett par nivåer.



Upptagning.På land

Posted by Jim 2018-10-21 17:20:29

Väckarklocka klockan ringde tidigt denna lördagsmorgon. Åse och jag satte oss i bilen och körde mot Höganäs i morgonmörkret. Vi hade fått en av de tidiga krantiderna. Det var fortfarande mörkt när vi svängde in på hamnplatsen. Första båten var redan på väg upp ur vattnet. I mörker så puttrar vi bort till kajen. När vi förtöjer så börjar det ljusna lite. Vår danskvagga har man redan lagt på plats så det är bara kättingarna, krokarna och vantskruvarna som skall monteras.

Blog image

Efter ett par försök att få stropparna på rätt plats så kommer båten till sist upp på spolplattan där vi glatt kan konstatera att påväxten inte är så allvarlig, lite slem och några havstulpaner. Båten transporteras bort till sin landplats och krokas snabbt fast i vaggan. För säkerhets skull så sätter vi en stötta under fören på båten.

Avmastning.Övrigt

Posted by Jim 2018-10-15 12:55:18

Axel, Åse och jag åkte iväg till båten på fredagseftermiddagen. Det blåste lite friskt från syd men under kvällen så mojnade det.
Vi puttrar iväg till den lilla mastkranen i hamnen. Axel manövrerar in Ila till kajen på ett säkert sätt. Efter lite justering längs kajen försöker vi begripa oss på den lite konstiga mastkranen. Till sist får vi av masten och riggat av den.
Vi packar in så mycket vi kan i bilen. Axel styr säkert tillbaka båten till sin hamnplats och kvällen avslutas med kvällsmat uppe på Höganäs Hamnkrog med utsikt över ett vackert Öresund.

7 oktober - Öresund.Loggbok

Posted by Jim 2018-10-11 11:58:20

Idag passade vi på att ta en liten segeltur på Öresund innan vi plockade av segel mm.
Nordanvinden blåste lagom och lite vågor rullade in från Kattegatt. Efter ett par misslyckade försök att backa med utombordaren så la vi en förtöjning om en pollare och lät båten lägga sig rätt i vinden. Sen gick det genast lättare att ta sig ut ur hamnen för motor.

Blog imageBlog imageBlog image

Vi hissade storen och rullade ut genuan och fick seglat en stund innan vi bestämde oss för att ta oss in igen. Alla passade på att sitta vid rodret och styra båten denna fina höstdag. Väl tillbaka i hamnen passade vi på att fika lite innan vi plockade av seglen och tog hem ett gäng dynor. Masten åker av på fredag och om två veckor skall Ila upp ur vattnet.





Danskvagga i trä - Del 2.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-10-03 14:15:29

Om man väljer att använda spännband så är det ju rätt så enkelt. Införskaffa ett par kraftiga spännband med krokar som fungerar över relingen. Kanske behöver man skära till fyra bitar med lite grövre plastslang som man klyver och trär över relingen innan man fäster kroken där. Mest för att inte skada gelcoaten.
Ett bra spännband kostar mellan 150 och 200 kronor stycket men jag är övertygad att det går att hitta billigare om man letar lite. Samtidigt vill man ju att det skall vara stabilt.

Ett tips kan kanske vara att sätta ett hänglås eller buntband över handtaget på spännbandet. Då har man i alla fall stoppat möjligheten för någon som går förbi att lossa på banden utan att göra åverkan på dessa.

Men, jag har valt lösningen med kedjor, vantskruv och krokar.
Jag har som sagt kollat runt lite hur andra har löst det och så här har t ex två IF:ar gjort.

Blog imageBlog imageoch här är en variant på en RJ85:a med båthus/tak. Blog imageJag tittade vad jag hade i källaren och har gjort fyra krokar utav lite gamla fyrkantsrör och några T-profiler.
Blog imageDet här är lite mer komplicerat än själva balkarna för man behöver lite tyngre verktyg eller så kan man gå till en smed och låta smeden göra jobbet. Ett kraftigt plattjärn borde man kunna bocka till i ett skruvstäd själv.


Jag har tillgång till både vinkelslip med kapskiva och svets så jag gav mig på att svetsa ihop krokarna. Jag kunde ha roat mig med att räkna på svetsarna men det är många år sedan de gamla mekanikbökerna åkte ut ur bokhyllan. Min gamle svetslärare från teknis skulle ha gråtit men efter att ha bankat på krokarna med en rejäl handslägga så är jag övertygad om att krokarna kommer att hålla till det som jag skall använda dem till, trots att svetsarna inte är så snygga

Så här blev krokarna när de blev klara och målade. Jag har även limmat på lite trä för att skydda relingen. Blog imageKostnad är:
Stålet hade jag liggande.
Lite trä att klä krokarna med hade jag också liggande.
4 st 8 mm schacklar 40 kronor
4 st 8 mm galvade vantskruvar 400 kronor
4 bitar 8 mm kätting ca 2 m långa hade jag också liggande (skall man köpa detta så kostar 5 meter ca 300 kronor).

Tid för kapning av stål och svetsning är cirka två timmar. Sen tar målning mm givetvis också lite tid.

Kättingarna kan förmodligen göras lite kortare då avståndet från underkant på kölen till överkant på relingslisten är cirka 185 cm.

Som ett alternativ till att svetsa skulle det nog kunna fungera att bulta ihop delarna men det har jag ingen riktig erfarenhet av så det får någon annan testa.

Blåsväder.Övrigt

Posted by Jim 2018-09-22 18:41:12

Den första höststormen har dragit in över Sverige. Tack och lov slog den inte till så hårt i Skåne, däremot steg vattenståndet rätt så mycket och vi behövde kolla att förtöjningarna hade lagom längd. Så Axel och jag tog en sväng om båten. Vattnet hade stigit så att det låg 40-50 cm under kajkanten på sjösättningskajen men Ila låg tryggt förtöjd vid sin brygga.

När vi ända var här så passade vi på att sätta ytterligare ett lås på utombordaren då det tydligen härjat motortjuvar här i veckan. Bland annat min båtgranne har drabbats.

Vi passade också på att äta lunch på hamnkrogen med fin utsikt över ett skummande Öresund.

Danskvagga i trä - Del 1.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-09-20 16:54:34

Nu börjar ju höstupptagningen snart bli rätt så påtaglig. Som så många andra köpte vi vår IF utan vagga och efter att ha kollat runt lite på IF-förbundets forum hittade jag ritningar och en hel del information om "Danskvaggan". Detta tillsammans med empiriska studier i hemmahamnen så tänkte jag att jag skulle dela med mig av erfarenheterna från byggandet av min danskvagga i trä.

När jag tittat runt på de som fanns i min hemmahamn så hade de flesta virke i dimensionen 120x45 mm och gängstänger i 10 mm.
Jag har alltid av någon anledning valt att lägga mig på säkra sidan så jag valde virke i dimensionen 145x45 mm och 12 mm gängstång.

Oavsett vilken dimension du väljer, använd ett bra konstruktionsvirke. Först hade jag tänkt göre balkarna i tryckimpregnerat trä men det fanns inget virke på brädgården som såg tillräckligt bra ut så jag valde obehandlat virke.

Allt material inhandlades på Byggmax och Biltema.
2 x 5,1 m (145x45) träreglar
En kortare bit 145x45 träregel till mellanbitarna
2 gängstänger 12 mm
20 muttrar 12 mm
20 brickor (jag valde fyrkantiga men runda går också bra)
4 skruvar längd 90-100 mm
All metall är galvad men rostfritt går givetvis också bra.
Kostnad för materialet är cirka 550 kronor

Verktyg som behövs är ringnyckel eller skiftnyckel, bågfil eller vinkelslip med kap, lämplig såg att dela virket med, skruvtvingar, långt borr i samma dimension som gängstången och borrmaskin eller skruvdragare samt lämplig bits till de fyra skruvarna.

Tidsåtgång är cirka två timmar för att inhandla materialet och två timmar för att bygga balkarna.

Jag delade de långa länderna på mitten och fick fyra bitar på 2,55 m.
Distansklossarna ytterst är cirka 15 cm långa och distansklossen i mitten är cirka 30 cm lång.

Jag lägger ihop alla delarna och spänner ihop dem med skruvtvingar. Sedan borrar jag hålen vid distansklossarna. Därefter sätter jag på mutter och bricka på gängstången och trär den igenom hålet. På med bricka och mutter på andra sidan och spänn ihop. Kapa gängstången med en bågfil och upprepa proceduren tills alla distanserna sitter fast.Givetvis kan man ju kapa gängstången i lämpliga bitar innan istället, men detta funkade för mig.

På den främre balken skruvade jag dit en bit 145x45 för att få upp fören lite. Det är möjligt att det skall på lite mer där men det kommer jag att lösa med lösa brädbitar.

Då saknas bara gängstång för kedjorna eller spännbanden, vilket man nu väljer. Hamnen där jag har båten just nu tillåter inte spännband då det tydligen varit någon incident med någon klåfingrig person som lossat på dessa och skador har då uppstått.

Gängstängerna till kedjorna väljer jag att sätta en bit ner mot underkant av balkarna för att få så mycket virke som möjligt över gängstången då balken här endast belastas av draglaster. Se till att få lite distans från klossarna så att det går att montera en schakal eller få plats med kroken från ett spännband.

Blog imageBlog imageBlog image
I och med att balkarna inte är rötskyddade så skall man kanske inte lägga dem direkt på marken utan det kan vara idé att palla upp dem med betongplattor eller träklossar i ändarna och under mitten.