IF Ila SWE 1842

Lackning.På land

Posted by Jim 2019-01-18 18:27:09

Blog imageTolv lager lack senare! Det blev riktigt bra och nu hoppas jag att det kommer att hålla ett tag. Skotbalken är lite regelvidrig då jag var tvungen att limma på en bit trä ovanpå för att den var i dåligt skick. Det innebär att den är något för hög men så får det vara tills vi får gjort en ny om några år.

Tomten kom med julklappar.Övrigt

Posted by Jim 2018-12-26 11:58:50

Nu till jul kom tomten med julklappar till Ila. Det var ett par nya dyneemafall som skall ersätta de gamla wirefallen. I källaren pågår arbetet med att limma och lacka väderbitet trä.
Blog imageBlog imageBlog imageVi har tagit loss mastbeslaget på däcket för att låta en smed göra en plåt som vi kan sätta under beslaget och sätta fast brytblocken i. På detta sätt så slipper vi att fästa dem direkt i rufftaket.

Samtidigt pågår också en inventering i alla lådor med gamla båtgrejor för att se vad vi redan har när det gäller brytblock, skotskenor och andra trimdetaljer. Planen är att ta loss innertaket för att kontrollera eventuella läckor vid beslagen. När båten sedan är helt tät och nya trimbeslag är monterade så monterar vi tillbaka innertaket.

Det gör inget om hela processen tar några säsonger då vi i första hand skall ha Ila som dagseglare och inte planerar några långa semesterseglingar med tillhörande övernattningar.



Vinterstänga båten.På land

Posted by Jim 2018-11-27 16:46:12

I lördags bar det iväg till Ila igen. Två grader varmt och mulet väder. Det var dags att stänga till båten och göra de sista arbetena på båten denna höst. Plywood skivan på motorfästet plockades av för att tas hem och fixas till under vintern. Namnbrädan som satt på akterkanten av sittbrunnen togs bort. Vi tyckte väl inte den var så snygg och samtidigt så kräver den extra underhåll. Vi vill minimera det årliga underhållet på Ila så mycket som möjligt och kommer att ta bort allt utvändigt trä som är möjligt.

För att minimera riskerna för att båten skall ta in vatten så behövde vi plocka bort två bottengenomföringar som varit till toan och en till vasken i pentryt. Två gick bra att ta bort men den tredje satt ordentligt fast. Efter en del sågande med ett bågfilsblad så gick det att knäcka loss den. Nu återstår det bara att laga hålen till våren när temperaturen är lagom för epoxin.

Avslutningsvis stängs hela båten igen. Ventiler och luckor tätas och en hemmabyggd ”torrboll” placeras mitt i båten. Nu får Ila gå i ide fram till våren.



Höstfix.På land

Posted by Jim 2018-11-03 16:43:24

Idag blev det en sväng till båten. Vackert väder och verktygslådan i bagaget. Jag fick loss skotskenan och skotbalken efter en del funderande. Skotbalken behöver en ordentlig omgång kärlek och många lager lack. Även skotvagnen är i behov av lite översyn så att kullagerna rullar fritt.

Det satt en toalett i förpiken på båten som var kopplad direkt ut genom skrovet. Jag tycker att det är ”overkill” med toalett i en IF, en porta-potti räcker långt. Efter att ha kopplat loss alla slangar så var det enkelt att plocka ut toaletten. Bottenplattan som toaletten satt fast i var inte riktigt ordentligt fastplastad vid skovet. Den som gjort jobbet tidigare hade inte slipat rent mot skrovet så det var bara att dra loss allt i ett kraftigt ryck. Lite oroväckande om man tänker att hela toaletten kunde ha lossnat och slitit loss slangarna till bordgenomföringarna vid kraftig sjögång. Eftersom jag glömt de stora rörtängerna kunde jag bara få loss de små bordgenomföringarna. Planen är att ta bort alla bordgenomföringar som inte behövs och plasta hålen.

Nu skall båten bara stängas till ordentligt och torrbollarna in, sen är den klar för vintern. Hemma i källaren har vi många små projekt som kan göras under vintern, så till våren har vi förhoppningsvis ”lyft” Ila ett par nivåer.



Upptagning.På land

Posted by Jim 2018-10-21 17:20:29

Väckarklocka klockan ringde tidigt denna lördagsmorgon. Åse och jag satte oss i bilen och körde mot Höganäs i morgonmörkret. Vi hade fått en av de tidiga krantiderna. Det var fortfarande mörkt när vi svängde in på hamnplatsen. Första båten var redan på väg upp ur vattnet. I mörker så puttrar vi bort till kajen. När vi förtöjer så börjar det ljusna lite. Vår danskvagga har man redan lagt på plats så det är bara kättingarna, krokarna och vantskruvarna som skall monteras.

Blog image

Efter ett par försök att få stropparna på rätt plats så kommer båten till sist upp på spolplattan där vi glatt kan konstatera att påväxten inte är så allvarlig, lite slem och några havstulpaner. Båten transporteras bort till sin landplats och krokas snabbt fast i vaggan. För säkerhets skull så sätter vi en stötta under fören på båten.

Avmastning.Övrigt

Posted by Jim 2018-10-15 12:55:18

Axel, Åse och jag åkte iväg till båten på fredagseftermiddagen. Det blåste lite friskt från syd men under kvällen så mojnade det.
Vi puttrar iväg till den lilla mastkranen i hamnen. Axel manövrerar in Ila till kajen på ett säkert sätt. Efter lite justering längs kajen försöker vi begripa oss på den lite konstiga mastkranen. Till sist får vi av masten och riggat av den.
Vi packar in så mycket vi kan i bilen. Axel styr säkert tillbaka båten till sin hamnplats och kvällen avslutas med kvällsmat uppe på Höganäs Hamnkrog med utsikt över ett vackert Öresund.

7 oktober - Öresund.Loggbok

Posted by Jim 2018-10-11 11:58:20

Idag passade vi på att ta en liten segeltur på Öresund innan vi plockade av segel mm.
Nordanvinden blåste lagom och lite vågor rullade in från Kattegatt. Efter ett par misslyckade försök att backa med utombordaren så la vi en förtöjning om en pollare och lät båten lägga sig rätt i vinden. Sen gick det genast lättare att ta sig ut ur hamnen för motor.

Blog imageBlog imageBlog image

Vi hissade storen och rullade ut genuan och fick seglat en stund innan vi bestämde oss för att ta oss in igen. Alla passade på att sitta vid rodret och styra båten denna fina höstdag. Väl tillbaka i hamnen passade vi på att fika lite innan vi plockade av seglen och tog hem ett gäng dynor. Masten åker av på fredag och om två veckor skall Ila upp ur vattnet.





Danskvagga i trä - Del 2.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-10-03 14:15:29

Om man väljer att använda spännband så är det ju rätt så enkelt. Införskaffa ett par kraftiga spännband med krokar som fungerar över relingen. Kanske behöver man skära till fyra bitar med lite grövre plastslang som man klyver och trär över relingen innan man fäster kroken där. Mest för att inte skada gelcoaten.
Ett bra spännband kostar mellan 150 och 200 kronor stycket men jag är övertygad att det går att hitta billigare om man letar lite. Samtidigt vill man ju att det skall vara stabilt.

Ett tips kan kanske vara att sätta ett hänglås eller buntband över handtaget på spännbandet. Då har man i alla fall stoppat möjligheten för någon som går förbi att lossa på banden utan att göra åverkan på dessa.

Men, jag har valt lösningen med kedjor, vantskruv och krokar.
Jag har som sagt kollat runt lite hur andra har löst det och så här har t ex två IF:ar gjort.

Blog imageBlog imageoch här är en variant på en RJ85:a med båthus/tak. Blog imageJag tittade vad jag hade i källaren och har gjort fyra krokar utav lite gamla fyrkantsrör och några T-profiler.
Blog imageDet här är lite mer komplicerat än själva balkarna för man behöver lite tyngre verktyg eller så kan man gå till en smed och låta smeden göra jobbet. Ett kraftigt plattjärn borde man kunna bocka till i ett skruvstäd själv.


Jag har tillgång till både vinkelslip med kapskiva och svets så jag gav mig på att svetsa ihop krokarna. Jag kunde ha roat mig med att räkna på svetsarna men det är många år sedan de gamla mekanikbökerna åkte ut ur bokhyllan. Min gamle svetslärare från teknis skulle ha gråtit men efter att ha bankat på krokarna med en rejäl handslägga så är jag övertygad om att krokarna kommer att hålla till det som jag skall använda dem till, trots att svetsarna inte är så snygga

Så här blev krokarna när de blev klara och målade. Jag har även limmat på lite trä för att skydda relingen. Blog imageKostnad är:
Stålet hade jag liggande.
Lite trä att klä krokarna med hade jag också liggande.
4 st 8 mm schacklar 40 kronor
4 st 8 mm galvade vantskruvar 400 kronor
4 bitar 8 mm kätting ca 2 m långa hade jag också liggande (skall man köpa detta så kostar 5 meter ca 300 kronor).

Tid för kapning av stål och svetsning är cirka två timmar. Sen tar målning mm givetvis också lite tid.

Kättingarna kan förmodligen göras lite kortare då avståndet från underkant på kölen till överkant på relingslisten är cirka 185 cm.

Som ett alternativ till att svetsa skulle det nog kunna fungera att bulta ihop delarna men det har jag ingen riktig erfarenhet av så det får någon annan testa.