IF Ila SWE 1842

Avmastning.Övrigt

Posted by Jim 2018-10-15 12:55:18

Axel, Åse och jag åkte iväg till båten på fredagseftermiddagen. Det blåste lite friskt från syd men under kvällen så mojnade det.
Vi puttrar iväg till den lilla mastkranen i hamnen. Axel manövrerar in Ila till kajen på ett säkert sätt. Efter lite justering längs kajen försöker vi begripa oss på den lite konstiga mastkranen. Till sist får vi av masten och riggat av den.
Vi packar in så mycket vi kan i bilen. Axel styr säkert tillbaka båten till sin hamnplats och kvällen avslutas med kvällsmat uppe på Höganäs Hamnkrog med utsikt över ett vackert Öresund.

7 oktober - Öresund.Loggbok

Posted by Jim 2018-10-11 11:58:20

Idag passade vi på att ta en liten segeltur på Öresund innan vi plockade av segel mm.
Nordanvinden blåste lagom och lite vågor rullade in från Kattegatt. Efter ett par misslyckade försök att backa med utombordaren så la vi en förtöjning om en pollare och lät båten lägga sig rätt i vinden. Sen gick det genast lättare att ta sig ut ur hamnen för motor.

Blog imageBlog imageBlog image

Vi hissade storen och rullade ut genuan och fick seglat en stund innan vi bestämde oss för att ta oss in igen. Alla passade på att sitta vid rodret och styra båten denna fina höstdag. Väl tillbaka i hamnen passade vi på att fika lite innan vi plockade av seglen och tog hem et gäng dynor. Masten åker av på fredag och om två veckor skall Ila upp ur vattnet.



Danskvagga i trä - Del 2.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-10-03 14:15:29

Om man väljer att använda spännband så är det ju rätt så enkelt. Införskaffa ett par kraftiga spännband med krokar som fungerar över relingen. Kanske behöver man skära till fyra bitar med lite grövre plastslang som man klyver och trär över relingen innan man fäster kroken där. Mest för att inte skada gelcoaten.
Ett bra spännband kostar mellan 150 och 200 kronor stycket men jag är övertygad att det går att hitta billigare om man letar lite. Samtidigt vill man ju att det skall vara stabilt.

Ett tips kan kanske vara att sätta ett hänglås eller buntband över handtaget på spännbandet. Då har man i alla fall stoppat möjligheten för någon som går förbi att lossa på banden utan att göra åverkan på dessa.

Men, jag har valt lösningen med kedjor, vantskruv och krokar.
Jag har som sagt kollat runt lite hur andra har löst det och så här har t ex två IF:ar gjort.

Blog imageBlog imageoch här är en variant på en RJ85:a med båthus/tak. Blog imageJag tittade vad jag hade i källaren och har gjort fyra krokar utav lite gamla fyrkantsrör och några T-profiler.
Blog imageDet här är lite mer komplicerat än själva balkarna för man behöver lite tyngre verktyg eller så kan man gå till en smed och låta smeden göra jobbet. Ett kraftigt plattjärn borde man kunna bocka till i ett skruvstäd själv.


Jag har tillgång till både vinkelslip med kapskiva och svets så jag gav mig på att svetsa ihop krokarna. Jag kunde ha roat mig med att räkna på svetsarna men det är många år sedan de gamla mekanikbökerna åkte ut ur bokhyllan. Min gamle svetslärare från teknis skulle ha gråtit men efter att ha bankat på krokarna med en rejäl handslägga så är jag övertygad om att krokarna kommer att hålla till det som jag skall använda dem till, trots att svetsarna inte är så snygga

Så här blev krokarna när de blev klara och målade. Jag har även limmat på lite trä för att skydda relingen. Blog imageKostnad är:
Stålet hade jag liggande.
Lite trä att klä krokarna med hade jag också liggande.
4 st 8 mm schacklar 40 kronor
4 st 8 mm galvade vantskruvar 400 kronor
4 bitar 8 mm kätting ca 2 m långa hade jag också liggande (skall man köpa detta så kostar 5 meter ca 300 kronor).

Tid för kapning av stål och svetsning är cirka två timmar. Sen tar målning mm givetvis också lite tid.

Kättingarna kan förmodligen göras lite kortare då avståndet från underkant på kölen till överkant på relingslisten är cirka 185 cm.

Som ett alternativ till att svetsa skulle det nog kunna fungera att bulta ihop delarna men det har jag ingen riktig erfarenhet av så det får någon annan testa.

Blåsväder.Övrigt

Posted by Jim 2018-09-22 18:41:12

Den första höststormen har dragit in över Sverige. Tack och lov slog den inte till så hårt i Skåne, däremot steg vattenståndet rätt så mycket och vi behövde kolla att förtöjningarna hade lagom längd. Så Axel och jag tog en sväng om båten. Vattnet hade stigit så att det låg 40-50 cm under kajkanten på sjösättningskajen men Ila låg tryggt förtöjd vid sin brygga.

När vi ända var här så passade vi på att sätta ytterligare ett lås på utombordaren då det tydligen härjat motortjuvar här i veckan. Bland annat min båtgranne har drabbats.

Vi passade också på att äta lunch på hamnkrogen med fin utsikt över ett skummande Öresund.

Danskvagga i trä - Del 1.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-09-20 16:54:34

Nu börjar ju höstupptagningen snart bli rätt så påtaglig. Som så många andra köpte vi vår IF utan vagga och efter att ha kollat runt lite på IF-förbundets forum hittade jag ritningar och en hel del information om "Danskvaggan". Detta tillsammans med empiriska studier i hemmahamnen så tänkte jag att jag skulle dela med mig av erfarenheterna från byggandet av min danskvagga i trä.

När jag tittat runt på de som fanns i min hemmahamn så hade de flesta virke i dimensionen 120x45 mm och gängstänger i 10 mm.
Jag har alltid av någon anledning valt att lägga mig på säkra sidan så jag valde virke i dimensionen 145x45 mm och 12 mm gängstång.

Oavsett vilken dimension du väljer, använd ett bra konstruktionsvirke. Först hade jag tänkt göre balkarna i tryckimpregnerat trä men det fanns inget virke på brädgården som såg tillräckligt bra ut så jag valde obehandlat virke.

Allt material inhandlades på Byggmax och Biltema.
2 x 5,1 m (145x45) träreglar
En kortare bit 145x45 träregel till mellanbitarna
2 gängstänger 12 mm
20 muttrar 12 mm
20 brickor (jag valde fyrkantiga men runda går också bra)
4 skruvar längd 90-100 mm
All metall är galvad men rostfritt går givetvis också bra.
Kostnad för materialet är cirka 550 kronor

Verktyg som behövs är ringnyckel eller skiftnyckel, bågfil eller vinkelslip med kap, lämplig såg att dela virket med, skruvtvingar, långt borr i samma dimension som gängstången och borrmaskin eller skruvdragare samt lämplig bits till de fyra skruvarna.

Tidsåtgång är cirka två timmar för att inhandla materialet och två timmar för att bygga balkarna.

Jag delade de långa länderna på mitten och fick fyra bitar på 2,55 m.
Distansklossarna ytterst är cirka 15 cm långa och distansklossen i mitten är cirka 30 cm lång.

Jag lägger ihop alla delarna och spänner ihop dem med skruvtvingar. Sedan borrar jag hålen vid distansklossarna. Därefter sätter jag på mutter och bricka på gängstången och trär den igenom hålet. På med bricka och mutter på andra sidan och spänn ihop. Kapa gängstången med en bågfil och upprepa proceduren tills alla distanserna sitter fast.Givetvis kan man ju kapa gängstången i lämpliga bitar innan istället, men detta funkade för mig.

På den främre balken skruvade jag dit en bit 145x45 för att få upp fören lite. Det är möjligt att det skall på lite mer där men det kommer jag att lösa med lösa brädbitar.

Då saknas bara gängstång för kedjorna eller spännbanden, vilket man nu väljer. Hamnen där jag har båten just nu tillåter inte spännband då det tydligen varit någon incident med någon klåfingrig person som lossat på dessa och skador har då uppstått.

Gängstängerna till kedjorna väljer jag att sätta en bit ner mot underkant av balkarna för att få så mycket virke som möjligt över gängstången då balken här endast belastas av draglaster. Se till att få lite distans från klossarna så att det går att montera en schakal eller få plats med kroken från ett spännband.

Blog imageBlog imageBlog image
I och med att balkarna inte är rötskyddade så skall man kanske inte lägga dem direkt på marken utan det kan vara idé att palla upp dem med betongplattor eller träklossar i ändarna och under mitten.





Småfix i veckan.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-09-17 19:43:56

Under veckan så har jag hunnit att byta lite fler linor och skruva fast lite lösa beslag. Jag har också fått dit ett cunningham på storseglet. Den trasiga gummicorden till storsegelkapellet är också bytt.

Pentry och vask har jag demonterat och plockat hem. Vi får fundera på hur vi bäst skall lösa detta i framtiden, men tillsvidare får den ligga i förrådet.

Även de båda borden har jag tagit hem för att fixa till i vinter.

Jag har en solcell liggandes sedan tidigare. Den är något för stor i ena riktningen för att sitta bra på ruffgaraget. Det kräver lite tankeverksamhet innan jag monterar den, men det är ju synd att den skall stå därhemma och samla damm. När jag tänker efter så har jag också en regulator liggande i någon låda.

Byte av trimlinor.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-09-09 20:20:11

Hela familjen tog en sväng förbi båten idag. Medan Ebba och Åse badade i havet så passade jag på att byta några gamla trimlinor till nya Dyneemalinor.
Det är otroligt vad lite nya linor gör med båtens utseende. Nu skall bara fallen bytas när vi mastat av.


Lite el i båten.Teknik & Fix

Posted by Jim 2018-09-09 11:13:47

Idag skulle jag förbereda det nya elsystemet. Allt det gamla skall mer eller mindre rivas ut och ersättas. Ett steg i den riktningen är att se till att det finns ett par strategiskt placerade elkanaler eller tomrör så att kabeldragningen blir enklare.

Jag demonterar lite av inredningen för att lättare komma till att jobba. Man kan snabbt konstatera att det inte direkt är Orustkvalitet på inredningsarbetena men hade det varit det så skulle IF:en förmodligen inte blivit så populär som den blev.

Många av skruvarna som håller inredningen saknas eller har gått av. Det blir ett litet projekt på att-göra-lista kommande år. Till sist blir jag klar och kan skruva ihop inredningen igen.