IF Ila SWE 1842

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Inget hål i botten längre.

På landPosted by Jim 2019-03-31 11:36:23
Det lovades bra temperaturer och fint väder på lördagen så bilen packades med epoxi, elkablar, värmare, isoleringsmattor mm och sedan bar det iväg till Höganäs. Det är rätt så begränsat med eluttag på uppställningsplanen men när jag kom fram strax innan halv nio så var alla uttagen lediga. Värmaren startades för att få upp värmen i båten. Utanför var det bara 7 grader men West Epoxy med snabb härdare skulle kunna klara av det speciellt då temperaturen skulle stiga till 13 grader under dagen.

Inne i båten satte jag upp mitt lilla epoxilabb med våg, bägare, skyddshandskar, epoxi, glasfibermatta för epoxiarbeten, sax. Isoleringsmattorna placerades ut där de skulle användas.
Jag tänkte börja med de två stora hålen som varit till toaletten. Hålen var placerade cirka en halv meter under vattenlinjen. Kanterna hade frästs rena och glasfibern hade renslipats och fasats på utsidan samt renslipats på insidan på en yta motsvarande en diameter på 20 cm.

Först bygger jag upp det som fasats på utsidan. Ovala och cirkulära bitar i större och större storlek limmas på plats med epoxi. Sen monteras en bit plastpåse och en bit wellpapp för mothåll. Utan på detta tejpade jag fast isoleringsmattor med silvertejp. Sen plastar jag inifrån. Det är varmt och behagligt och jag använder även en varmluftspistol för att punktvärma områden på skrovet runt arbetsytan som känns kalla. Hållen i laminatet byggs upp av små cirkulära bitar med glasfibermatta och epoxi tills man är jäms med skrovets insida. Sedan plastas det större och större och större cirkulära bitar tills hela den renslipade ytan har fått ny glasfibermatta.


Samma procedur gör jag med det mindre hålet för vasken. Det tar cirka 2,5 timme från det att jag startar tills allt är klart och snyggt inpacketerat i isoleringsmattor.
Hålen till toaletten satt symmetriskt på var sin sida av skrovet. När isoleringsmattorna var på plats så kom en hamnflanör som undrade om jag hade monterat en bogpropeller på IF:en. Det såg faktiskt ut som om jag gjort det men när det behövs bogpropeller på IF:en då är det dags att sälja den.


Nästa steg var att laga ett antal små gelcoatskador. Flytten av kompassen från rufflucka till luckgaraget gjorde att där att stå i lucköppningen även när kompassen är monterad. Ett trasigt låsbeslag till ena stuvkistan byttes också.


Den nya plåten under mastfoten monterades också. Allt passade som handen i handsken. Måttagningen och skissen till smeden var tydligen helt rätt. När masten är på så får vi justera in blocken rätt så att fall mm kommer ner till sittbrunnen.


Jag fick också rättat till pulpeten som var lite sned, målat merparten av botten, kopplat om det kvarvarande elsystemet som kopplades ihop provisoriskt så att vi har ström till plotter och logg.

När dagen började närma sig kvällningen så visar det sig att epoxin har härdat så bra att det går att ta bort isoleringsmattorna. De två som satt tejpade på den gamla bottenfärgen var inga problem att få bort men den sista mattan som jag hade tejpat en bit upp på friborden. Där hade silvertejpen nu ”bränt fast” sig på skrovet. En halvtimme med svordomar, plastskrapa och tålamod så försvann klistret till sist.

Allt packas ihop och jag kör tillbaka till Malmö. Nu får epoxin sluthärda några veckor innan lagningarna kan slipas, grundmålas och till sist bottenmålas.