IF Ila SWE 1842

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Klar för sjösättning!

På landPosted by Jim 2019-04-07 09:38:26
Det blev en heldag på hamnen i Höganäs igår. Det började inte så bra. SMHI hade lovat bra väder men när jag kommer till Helsingborg så är det ett rejält skyfall där. Tack och lov så lättar de grå molnen när jag börjar närma mig Höganäs, men här gäller det att prioritera arbetena. Det första som görs är att slipa epoxilagningarna i botten och att spackla dem.

Sen börjar det regna i Höganäs. Jag sätter på sprayhood och fixar lite invändiga arbeten. När regnet så smått börjar lätta så går jag bort och fixar masten. Nytt förstag monteras. De gamla fallinorna dras ut, dock glömmer jag inte att dra ny dragtråd. Ett par försök att få i dragtråd till spinnakerfall och lift gör jag också men måste så småningom ge upp då det inte fungerar så bra med en dragfjäder för elkablar. Den fastnar eller snurrar sig inne i masten.

Nu har regnet helt slutat och jag går tillbaka till båten och slipar spacklingen vid de gamla skrovgenomföringarna. Lagningarna målas med primer.

Nu när solen börjat titta fram så torkar jag av friborden och börjar polera och vaxa Ila. Himla smidigt med en liten båt. Det behövs ingen stege eller ställning och det går fort att vaxa henne.

Efter vaxningen så blir det lite mer småarbeten i sittbrunnen. Det sista från gasinstallationen rivs ut. En gammal plastventil i den lilla lådan i akterkant på sittbrunnen bytas. Jag hittade en rostfri Vetus tallriksventil hemma bland gamla båtgrejor som nu får göra nytta på IF:en istället för att samla damm på hyllan i förrådet.

Jag fick också tätat packningarna runt fönsterna ytterligare en gång med LeFant crack sealer. Rutorna har tidigare fått tre omgångar med crack sealern och det verkar ju ha fungerat för det har inte läckt in något vatten från rutorna på ett tag. Men för att vara på säkra sidan så fick de en dos till. De skall ju även tåla sjö som slår över.

En varm och skön eftermiddag gör att primern torkar fort och att jag kan bottenmåla de sista ytorna i botten. Ett par skador på vattenlinjen fixas också till. Äntligen är båten klar för sjösättning!
Sjösättningstid är bokad om ett par veckor. Nu är det bara det sista på riggen som skall fixas men det får bli en annan helg.