IF Ila SWE 1842

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Danskvagga i trä - Del 1.

Teknik & FixPosted by Jim 2018-09-20 16:54:34

Nu börjar ju höstupptagningen snart bli rätt så påtaglig. Som så många andra köpte vi vår IF utan vagga och efter att ha kollat runt lite på IF-förbundets forum hittade jag ritningar och en hel del information om "Danskvaggan". Detta tillsammans med empiriska studier i hemmahamnen så tänkte jag att jag skulle dela med mig av erfarenheterna från byggandet av min danskvagga i trä.

När jag tittat runt på de som fanns i min hemmahamn så hade de flesta virke i dimensionen 120x45 mm och gängstänger i 10 mm.
Jag har alltid av någon anledning valt att lägga mig på säkra sidan så jag valde virke i dimensionen 145x45 mm och 12 mm gängstång.

Oavsett vilken dimension du väljer, använd ett bra konstruktionsvirke. Först hade jag tänkt göre balkarna i tryckimpregnerat trä men det fanns inget virke på brädgården som såg tillräckligt bra ut så jag valde obehandlat virke.

Allt material inhandlades på Byggmax och Biltema.
2 x 5,1 m (145x45) träreglar
En kortare bit 145x45 träregel till mellanbitarna
2 gängstänger 12 mm
20 muttrar 12 mm
20 brickor (jag valde fyrkantiga men runda går också bra)
4 skruvar längd 90-100 mm
All metall är galvad men rostfritt går givetvis också bra.
Kostnad för materialet är cirka 550 kronor

Verktyg som behövs är ringnyckel eller skiftnyckel, bågfil eller vinkelslip med kap, lämplig såg att dela virket med, skruvtvingar, långt borr i samma dimension som gängstången och borrmaskin eller skruvdragare samt lämplig bits till de fyra skruvarna.

Tidsåtgång är cirka två timmar för att inhandla materialet och två timmar för att bygga balkarna.

Jag delade de långa länderna på mitten och fick fyra bitar på 2,55 m.
Distansklossarna ytterst är cirka 15 cm långa och distansklossen i mitten är cirka 30 cm lång.

Jag lägger ihop alla delarna och spänner ihop dem med skruvtvingar. Sedan borrar jag hålen vid distansklossarna. Därefter sätter jag på mutter och bricka på gängstången och trär den igenom hålet. På med bricka och mutter på andra sidan och spänn ihop. Kapa gängstången med en bågfil och upprepa proceduren tills alla distanserna sitter fast.Givetvis kan man ju kapa gängstången i lämpliga bitar innan istället, men detta funkade för mig.

På den främre balken skruvade jag dit en bit 145x45 för att få upp fören lite. Det är möjligt att det skall på lite mer där men det kommer jag att lösa med lösa brädbitar.

Då saknas bara gängstång för kedjorna eller spännbanden, vilket man nu väljer. Hamnen där jag har båten just nu tillåter inte spännband då det tydligen varit någon incident med någon klåfingrig person som lossat på dessa och skador har då uppstått.

Gängstängerna till kedjorna väljer jag att sätta en bit ner mot underkant av balkarna för att få så mycket virke som möjligt över gängstången då balken här endast belastas av draglaster. Se till att få lite distans från klossarna så att det går att montera en schakal eller få plats med kroken från ett spännband.


I och med att balkarna inte är rötskyddade så skall man kanske inte lägga dem direkt på marken utan det kan vara idé att palla upp dem med betongplattor eller träklossar i ändarna och under mitten.






Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.